معرفی بخش فارسی رادیو و تلویزیون مرکزی چین

هم اکنون بخش فارسی، در شبکه ­های اجتماعی مختلف از جمله فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و ...، حدود سه میلیون نفر دنبال کننده دارد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، تولید مشترک برنامۀ رادیویی «مروارید شرق« توسط بخش فارسی رادیو و تلویزیون مرکزی چین و «شبکۀ رادیویی فرهنگ» صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تبدیل به پل جدیدی برای آشنایی بیشتر دو ملت چین و ایران شد.

بخش فارسی رادیو و تلویزیون مرکزی چین، در پانزدهم اکتبر سال ۱۹۵۷ به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و به عنوان اولین رادیوی زبان خارجی چین برای کشورهای منطقۀ غرب آسیا، توجه شنوندگان در ایران و دیگر کشورهای فارسی زبان را به خود جلب کرد. بخش فارسی در پی گسترش تولیدات خود، اکنون از مرحلۀ تهیۀ برنامه­ های رادیویی، به یک تولیدکنندۀ محصولات متنوع رسانه­ای تبدیل شده که از میان آن­ها می­ توان به وبسایت «سی جی تی ان آنلاین» (https://persian.cgtn.com) اشاره کرد که پنجره­ ای برای آشنایی مردم ایران با چین به شمار می­رود. این بخش، همچنین تلاش می­ کند تا در صفحات خود در شبکه ­های اجتماعی چین، از جمله «ویچت» و همچنین اپلیکشن «یانگ شیپین»، ایران واقعی را به مردم چین معرفی نماید. هم اکنون بخش فارسی، در شبکه ­های اجتماعی مختلف از جمله فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و ...، حدود سه میلیون نفر دنبال کننده دارد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، تولید مشترک برنامۀ رادیویی «مروارید شرق« توسط بخش فارسی رادیو و تلویزیون مرکزی چین و «شبکۀ رادیویی فرهنگ» صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تبدیل به پل جدیدی برای آشنایی بیشتر دو ملت چین و ایران شد.

معرفی بخش فارسی رادیو و تلویزیون مرکزی چین

در سال­های اخیر، بخش فارسی رادیو و تلویزیون مرکزی چین، همکاری­های متنوعی با رسانه­ های ایرانی داشته است که از آن میان، می­توان به تولید مشترک برنامه ­های مستند همراه با شبکه­های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. مستند «بازگشت به جادۀ ابریشم» در سال ۲۰۱۳ و مجموعه ویدئوهای »ایرانیان مقیم چین» ازجمله این برنامه­ ها هستند که در جریان سفر آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور خلق چین به ایران در سال ۲۰۱۶ در شبکه­  های مختلف تلویزیون ایران پخش شدند.

خبرنگاران بخش فارسی، بارها در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نظرها و مواضع چین در زمینۀ مسائل داخلی چین و سایر مسائل جهانی مورد توجه دو کشور را تشریح کرده اند.

تلاش­های مداوم مدیران و کارکنان بخش فارسی تا امروز، همواره در جهت کاهش فاصله و افزایش آشنایی بین مردم دو کشور چین و ایران بوده و توانسته است پلی از جنس رسانه را در تاریخ تبادلات دوستانۀ دو کشور ایجاد کند. گروه رسانه ای چین (CMG) یک گروه رسانه ای بین المللی جامع جمهوری خلق چین است و دارای 51 کانال تلویزیونی و 22 فرکانس رادیویی داخلی و حدود 200 ایستگاه در خارج از کشور است و هر روز به 80 زبان، برنامه­ پخش می­کند.

کد خبر 23023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =